Slecht zicht en gepiep door oude ruitenwissers

Ruitenwissers veiligheid

Bijna alle automobilisten rijden te lang door met (versleten) ruitenwissers. Goed werkende ruitenwissers zijn van groot belang voor de veiligheid op de weg. Toch vervangt 96 procent van de Nederlandse automobilisten te laat, aldus brancheorganisatie BOVAG.

De Nederlandse automobilist bereid zich goed voor op bijvoorbeeld de vakantie- of winterperiode. Vrijwel iedereen zorgt voor voldoende koelvloeistof en nemen maatregelen om te voorkomen dat deurrubbers bevriezen. Een ruime meerderheid wisselt de banden om in winter en zomer en geeft aan de accu te inspecteren voor de winter. De ruitenwisser is het enige ondergeschoven kindje in de voorbereiding. Tom Huyskens van BOVAG: ,,In extreme omstandigheden zie je dat je al veel eerder had moeten vervangen. Het is gemakzucht. Je zĂ­et letterlijk dat het niet goed is, maar je moet extra langs de garage en dat is maar lastig.”

APK-afkeur en boetes

Een kwart van de ondervraagden geeft aan de ruitenwissers pas te vervangen na APK-afkeur. Vooral bij nieuwe auto’s kan dat voor een veiligheidsrisico zorgen. De eerste keuring staat voor diesel- en LPG-auto’s pas na 3 jaar voor de deur en voor benzineauto’s pas na 4 jaar. De ruitenwisserinstallatie staat dan ook steevast in de top-5 van afkeurpunten bij de APK, evenals banden en verlichting. Wie slechte ruitenwissers heeft, loopt tevens het risico op een boete van maar liefst € 140,-.

Onderschat

Door slecht schoon gewiste ruiten wordt ook het licht van tegenliggers verstrooid tot een verblindende vlek. Huyskens: “Mensen onderschatten het belang van een goede ruitenwisser. Dat is ogenschijnlijk het meest eenvoudige onderdeel van een auto, maar dat stripje rubber is van levensbelang.” Er zijn geen statistieken bekend van het aantal ongevallen in regenachtig weer die veroorzaakt werden door beperkt zicht. De politie registreert die niet.

Stickertje

Ter indicatie van de slijtage zijn veel ruitenwissers voorzien van een stickertje dat geleidelijk van zwart naar geel verkleurt. 59 procent van de automobilisten heeft echter geen idee waar dit hulpmiddel voor dient en 5 procent denkt dat de sticker een indicator is voor de buitentemperatuur.

Ruitenwissers vervangen

Na 12 tot 15 maanden heeft een wisser zijn beste tijd gehad, stelt BOVAG. Het synthetische rubber is dan uitgehard en het aantal het strepen op de voorruit neemt drastisch toe. Veel automobilisten zien het belang er niet van in. Ook al wordt er niet veel mee in de regen gereden, dan nog slijt de wisser onder invloed van uv-straling.

Uit het onderzoek van BOVAG blijkt verder dat automobilisten het wel belangrijk vinden om de ruitenwissers te vervangen. 40 procent wil dat elk jaar voor de winter doen en 18 procent zelfs elke zes maanden. Maar ze dĂłen het niet.

Hier ligt een kans voor het autobedrijf! Controleer van ieder voertuig dat binnenkomt de wissers. Versleten wissers? Wijs je klant hierop en welke gevaren dit met zich mee brengt.

Bron: BOVAG

De cijfers in dit artikel zijn afkomstig uit het onderzoek dat Markteffect in opdracht van BOVAG heeft uitgevoerd. Hieraan hebben 1.026 automobilisten deelgenomen.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?