Spoelen van het stuurbekrachtigingssysteem is essentieel

Bij problemen met de hydraulische stuurbekrachtiging ligt de focus vaak op het vervangen van het defecte onderdeel. De kwaliteit van de stuurbekrachtigingsvloeistof wordt daarbij soms over het hoofd gezien. Dit kan tot grote gevolgschade leiden, zelfs al op korte termijn! Grondig spoelen van het gehele systeem is dan ook van groot belang, maar waarom eigenlijk? En hoe spoel je op de juiste manier?

Waarom is spoelen zo belangrijk?

Ondanks het feit dat stuurbekrachtigingsvloeistof veel beter bestand is tegen veroudering en oxidatie dan vroeger, vermindert de kwaliteit in de loop der jaren. Sterk verouderde vloeistof kan leiden tot schade aan het gehele systeem. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat deze vloeistof constant wordt rondgepompt met drukpieken tot 120 bar. Bij het defect raken van een hydraulische stuurpomp komen er kleine metaaldeeltjes in de vloeistof terecht. Hierdoor raakt de vloeistof nog verder verontreinigd.

Doordat een stuurbekrachtigingssysteem meestal geen filter bevat, is alleen verversen zeker niet voldoende. Het systeem moet grondig worden gespoeld zodat alle verontreiniging uit het systeem is verdwenen.

Wanneer moet je spoelen?

Vervanging van stuurbekrachtigingsvloeistof is vaak niet opgenomen in het vaste onderhoudsschema. Dit omdat de problemen die ontstaan door de slechte staat van de vloeistof vaak pas bij hogere kilometrage optreden. Door elke 50.000 km te verversen, kunnen de smerende eigenschappen van de vloeistof worden gegarandeerd – en mogelijk problemen voorkomen.

Wil je een goede werking garanderen na vervanging van een onderdeel? Spoelen!

Bij een nieuw onderdeel hoort altijd nieuwe stuurbekrachtigingsvloeistof. Oude, verontreinigde vloeistof heeft minder smerende eigenschappen. Bovendien kan metaalslijpsel de oppervlakten van nieuwe onderdelen snel beschadigen. Door gebrek aan smering kan de opbrengstregelklep van een stuurpomp vast gaan zitten en dit is vaak niet meer te herstellen. Eerst spoelen en dan pas verversen is de gouden regel.

Hoe spoel je het stuurbekrachtigingssysteem?

Er zijn verschillende manieren om het stuurbekrachtigingssysteem te spoelen. Namelijk met of zonder spoelapparaat en met of zonder speciale spoelvloeistof. Bij de methode die ERA Benelux aanbeveelt, is er geen speciaal apparaat of vloeistof nodig. Toch is het één van de meest efficiënte manieren van spoelen. Je dient deze methode wel samen met een collega uit te voeren.

In tegenstelling tot de spoelmethode van ERA kan een monteur met een spoelapparaat de procedure alleen uitvoeren. Ben je (vaak) de enige die spoelt en overweeg je een apparaat aan te schaffen? Kies dan een spoelapparaat waarbij het circuit onderbroken moet worden. Zo weet je zeker dat alle oude vloeistof uit het systeem wordt gespoeld.

Speciale spoelvloeistof

Zoals aangegeven zijn er speciale spoelvloeistoffen verkrijgbaar. Deze zijn goedkoper dan de stuurbekrachtigingsvloeistof die voor de auto wordt voorgeschreven. Echter moet deze vloeistof daarna ook helemaal uit het systeem worden gespoeld, met stuurbekrachtigingsvloeistof!
ERA adviseert om die reden om alleen met stuurbekrachtigingsvloeistof te spoelen. Dan weet je zeker dat er geen spoelvloeistof achterblijft.
Als stelregel kan worden gehanteerd dat ongeveer 4 à 5 liter stuurbekrachtigingsvloeistof nodig is om het systeem volledig te spoelen.

Conclusie

In dit artikel heb je gelezen dat het spoelen van een hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem niet moeilijk is. Het kost je niet veel tijd en het kan zonder speciale apparatuur en vloeistoffen worden uitgevoerd. Spoel het systeem altijd bij vervanging van een onderdeel en voorkom onnodige kosten door herhaalschade – en een ontevreden klant.

Een technische vraag over de producten van ERA Benelux? Of problemen met de montage van een ERA-product? Neem contact op met de helpdesk via +32 56 43 93 05.

Meer weten over stuursystemen?

De training ‘Stuursystemen’ van Automotive Academy behandelt de werking van moderne stuurbekrachtigingssystemen. Hierbij wordt de focus gelegd op onderhoud, diagnose en reparaties. Lees meer over de training ‘Stuursystemen’.

Oliepotjes2-png

Links: oude, vervuilde stuurbekrachtigingsvloeistof
Rechts: nieuwe, ververste stuurbekrachtigingsvloeistof

Frontplate-jpg

Een frontplate met krassen als gevolg van onvoldoende spoelen.

klep-jpg

Een opbrengstregelklep, vastgelopen na slechts 36 km door incorrect spoelen.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?