Stuurbekrachtigingspomp vervangen? Spoel het systeem en check de oliezeef!

Bij onderhoud of reparatie van het stuurbekrachtigingssysteem is het absoluut noodzakelijk om voor het plaatsen van nieuwe onderdelen het systeem grondig schoon te spoelen. Doe je dit niet, dan kunnen oude olie en vervuiling schade veroorzaken aan de nieuwe componenten.

Daarnaast moet rekening worden gehouden met een ander mogelijk probleem. Ondanks doorspoelen van het systeem, kan de pomp direct of kort na montage een sterk geluid produceren. Volg in dat geval de adviezen in dit artikel, het kan kostbare schade besparen.

Herrie

Lawaai uit de stuurbekrachtigingspomp kan diverse oorzaken hebben. Er kan lucht in het systeem zitten,  sprake zijn van een onjuiste riemspanning en zogeheten cavitatie optreden. In het laatste geval ontstaan er dampbellen in de hydraulische vloeistof in de pomp, door een snel toenemende onderdruk. Die dampbellen kunnen onder de druk imploderen, wat een behoorlijke herrie teweegbrengt door de schokgolven. Dat is niet alleen heel storend, het leidt ook tot een forse schade aan het binnenwerk van de pomp. Cavitatie kan zo hevig zijn, dat de pomp al binnen enkele minuten onherstelbaar beschadigd raakt en moet worden vervangen.

Verstopte zeef

Een goede doorstroming van de hydraulische vloeistof is essentieel om dit soort problemen te voorkomen. Een verstopte oliezeef in het reservoir is meestal de oorzaak van een slechte doorstroming en met name enkele modellen van Ford en Volvo (zie afbeelding) zijn hier gevoelig voor. Raakt de zeef verstopt, dan stroomt er te weinig de hydraulische vloeistof naar de pomp.

Ik heb toch goed gespoeld?

Soms is een monteur verbaasd wanneer de oliezeef verstopt blijkt, terwijl hij het systeem wel heeft gespoeld. Als het reservoir echter in dezelfde richting wordt gespoeld als de stroomrichting tijdens de normale werking van de pomp, dan kunnen er toch resten oude olie en vervuiling achterblijven. In tegengestelde richting spoelen/reinigen is daarom de beste methode. Levert dit toch niet het gewenste resultaat op, dan moet het reservoir in zijn geheel worden vervangen.

Reservoir

Bij onderstaande stuurbekrachtigingspompen met vermelde ERA-bestelnummers is het raadzaam om te controleren of het reservoir vervuild is:

SP85367 Ford Mondeo, Galaxy, S-max
SP85383 FordMondeo, Galaxy, S-max
SP85197 Ford Mondeo, Galaxy, S-max
SP85206 Ford Mondeo, Galaxy, S-max
SP85337 Ford Mondeo, S-max
SP85212 Ford Mondeo
SP85208 Ford C-max
SP85108 Ford Focus, Volvo C30, S40, V50
SP85338 Volvo S80, V70 (30680756)
SP85461 Volvo S80, V70, XC60

Bij elke vervangende ERA-pomp waarbij dit van toepassing is, wordt onderstaand technisch bulletin verstrekt, waarin de juiste werkwijze bij het vervangen en spoelen/reinigen wordt beschreven. Download het infobulletin hier.

ERA Benelux is sinds 2001 gevestigd in Gullegem (België) en staat in voor de revisie en distributie van stuurinrichtingen voor zowel personen- als bestelwagens. De productie van stuurhuizen en stuurpompen volgt de huidige elektrische trend, zonder het hydraulisch verleden te verloochenen.Met in totaal ruim 75 medewerkers verdeelt ERA Benelux haar onderdelen hoofdzakelijk in Europa.ERA Benelux enkel het beste van het beste, voor een correcte prijs. Daarom zorgt ERA Benelux voor de juiste stuurinrichting, op het juiste moment, op de juiste plaats.

Een technische vraag over de producten van ERA? Of problemen met de montage van een ERA-product? Neem contact op met de helpdesk via +32 56 43 93 05 of stuur een e-mail naar techsupport@erabenelux.be.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?