Toolspecial Dakar nieuws: Dakar 2019 so far…

Dakar

De Dakar is met recht de zwaarste rally ter wereld, dat werd maar weer eens bewezen door het uitvallen van Martin van den Brink in de tweede etappe. Hoe is het Mammoet Rallysport verder vergaan in de eerste week? En hoe gaat het eigenlijk met de gebroeders Coronel? Toolspecial blikt terug op een bewogen Dakar week.

Klaar voor de start…

Hoe goed de voorbereidingen ook zijn, het is en blijft spannend als de Dakar van start gaat. Onder de extreme omstandigheden die deze rally met zich mee brengt wordt pas echt duidelijk hoe de voertuigen zich houden. Vorig jaar verliep de eerste etappe voor Tim en Tom Coronel niet echt vlekkeloos, dit jaar is dat stukken beter. Dat zorgt voor vreugde bij de finish!

“Daar zijn we dan!”, zei Tom enthousiast bij de finish. “Het ging superlekker. In de beginfase maakten we zelf een klein foutje maar ik denk dat we het heel goed gedaan hebben. We hebben wat andere auto’s ingehaald dus met de snelheid was niets mis.” Tim was blij dat de maandenlange voorbereidingen zich uitbetaalden: “De auto hield het heel erg goed, zeker in vergelijking met vorig jaar. Toen hadden we grote problemen met de temperatuurhuishouding, dus dat hebben we nu extra goed in de gaten gehouden. Gelukkig ging dat allemaal goed, we hebben het nu gewoon onder controle.”

Lekker in het ritme

Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink eindigden in de Renault Sherpa als 13e. “Dat had misschien iets beter kunnen zijn als we geen waypoint hadden gemist en daardoor even terug moesten. We reden te veel naar rechts en zagen de concurrenten aan onze linkerkant rijden. We wisten dat we daarom even terug moesten om het noodzakelijke controlepunt te laten registreren.’’

Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof kwamen sterk uit de startblokken. Op de eerste twee meetpunten noteerde de rallyrijder uit Veldhoven de 15e en 14e tussentijd. De uiteindelijke 16e plaats in de etappe, vanaf startplaats 26, brengt de equipe in een prima uitgangspositie voor de tweede etappe. Janus start dan in de sub-top en kan zich in het spoor van de top vijftien op het bovenste deel van het klassement richten.

Einde Dakar Martin van den Brink

Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink hebben in de tweede etappe de strijd moeten staken. “De falende techniek heeft ons genekt. Een kapotte injector veroorzaakte vermoedelijk het vermogensverlies waardoor we bleven steken op een steile duin en vervolgens een koprol maakten.’’

Dakar team van den brink

Voor de 16-jarige Mitchel van den Brink kwam er een einde aan zijn Dakar-debuut. “Voor hem is het ook heel jammer. In je eerste Dakar Rally in de tweede etappe uitvallen is niet waar je het voor doet,” aldus een teleurgestelde Martin. “Het is vreselijk zuur om op deze manier de Dakar Rally te moeten verlaten. De motor is kapot. We kunnen er niets aan doen. Vreselijk jammer, maar het is niet anders.”

Teamgenoot Janus van Kasteren, die de etappe als 17e beëindigde, was er snel bij om de Renault weer in het goede spoor te zetten. Janus van Kasteren is vanaf dat moment de enige rijder van Mammoet Rallysport.

Top 20 positie voor de Beast

Tim en Tom Coronel hebben een uitstekende derde etappe in de Dakar Rally 2019 achter de rug. Waar de een na de ander in de problemen kwam, reed het duo naar een uitstekende zeventiende plaats. “Het begin was heel heftig met opnieuw enorme duinen”, blikt Tim terug. “We speelden het slim door bovenop de duinen even stil te gaan staan om te kijken wat de rest aan het doen was. Het was één groot slagveld, we zagen heel wat deelnemers pielen in het zand. Wij gingen er links omheen en dat pakte goed uit. Eenmaal beneden kwamen we in een rio terecht waar we niet hadden moeten rijden. Het paste ook niet: de auto was te breed maar ik bleef maar volgas houden. We voelden ons net een pingpongbal: van links naar rechts. Na 500 meter vlogen we er weer uit. Serieus gaaf!”

In de laatste dertig kilometer verloor de tweeling nog wat tijd door een lekke band, maar verder verliep de zware etappe zonder noemenswaardige problemen.

Inspirerende leider

“Dit resultaat geeft ons weer veel vertrouwen.’’ Martin van den Brink reageerde enthousiast nadat duidelijk was dat Janus van Kasteren als zevende was geëindigd in de vierde etappe. “We doen er alles om deze lijn door te trekken,’’ zo liet de teameigenaar van Mammoet Rallysport weten. Martin van den Brink is na zijn gedwongen afscheid volop aan de slag gegaan om alles binnen zijn team in goede banen te leiden. “Ik ben verantwoordelijk voor deze ploeg en zal er alles aan doen om het voor iedereen mogelijk te maken om zo goed mogelijk te presteren.’’

De Harskamper is in het bivak van Arequipa naast stimulator en inspirator ook een organisator. In Peru wacht de crew van Mammoet Rallysport een teambuildings uitje. ,,Vanavond komt de truck niet in het bivak in verband met de marathon-etappe. Voor alle mannen een mooie gelegenheid om even te herstellen. Dan maken we ook het strijdplan voor de komende dagen’’ aldus de teammanager.

Vast in de marathon-etappe

Na drie vlekkeloze dagen werden op dag vier ook Tim en Tom het slachtoffer van het onverbiddelijke woestijnzand van Peru. Het tweetal reed de eerste dagen knap om alle problemen heen. Waar de ene na de andere deelnemer stil kwam te staan, reed het duo vrolijk verder. In het loodzware eerste deel van de marathonetappe vergaloppeerde menig deelnemer zich, maar ditmaal kwamen ook Tim en Tom vast te staan. Daarmee ging veel tijd verloren.

Tim legde uit: “We hebben lang vastgestaan. De startmotor deed het niet, dus dan krijg je de auto niet meer aan de praat. We zijn lang bezig geweest om het beestje uit het zand te scheppen en de problemen te verhelpen. Na een paar uurtjes zwoegen konden we gelukkig weer verder.” Met een grote achterstand kwam het tweetal net voor het donker over de finish.

Ongelooflijk zwaar

De rallyrijders die nog van de partij zijn in de Dakar Rally zullen de zesde etappe niet snel vergeten. “Het was ongelooflijk zwaar vandaag,’’ aldus Janus van Kasteren. De equipe van Mammoet Rallysport reed het laatste deel in het donker. Het tijdverlies bleef ondanks dat nog enigszins beperkt.

“Het was echt een slagveld. We begonnen best wel lekker. De tegenslag begon een beetje met het zoeken van een waypoint. Dat kostte al gauw drie kwartier, Daarna hebben we nog een kapotte band gehad en de nodige tijd gebruikt om andere deelnemers te helpen. We hebben onder andere Maurik van den Heuvel los kunnen trekken.’’ Janus en zijn co-piloten konden af en toe het ritme in deze zware etappe uitstekend vinden. “We reden in bepaalde fases heel lekker. Maar vaak werd dat onderbroken. Zo hadden we bijvoorbeeld een moment dat de controle meter aangaf dat de motor te warm werd. We wilden op geen enkele manier risico lopen om de motor te vernielen. We hebben het toen rustiger aan gedaan en alles extra gecontroleerd.’’

Dakar janus

Week twee

Drie vlekkeloze etappes, een moeizame marathonetappe en een beroving van de persauto. Het was me het weekje wel voor Tim en Tom Coronel! “Iedereen heeft het op de rustdag drukker dan op een normale dag”, zei Tom lachend vanuit het bivak. “We hebben het beestje een goede servicebeurt gegeven. Er waren wat problemen met het bandenaflaatsysteem en de compressor. Dat is nu verholpen voor de tweede week. Ook het luchtfilter moest aangepakt worden door al dat fesh fesh. Man, wat is dat een vies spul. Maar het ziet er weer top uit voor de tweede week.”

Tim vulde aan: “En er zit weer een motorkap op. Die waren we kwijtgeraakt in de duinen. Nu ziet hij er weer spik en span uit. Het team heeft ongelofelijk hard gewerkt zodat wij er weer fris tegenaan kunnen voor de tweede week.

Toolspecial is trotse sponsor van het Mammoet Rallysport team en van Tim en Tom Coronel. De Dakar rally bewijst dat de tools van Toolspecial je zelfs in de zwaarste omstandigheden niet in de steek laten!

Bron en afbeeldingen: Mammoet Rallysport en Tim en Tom Coronel.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?