Turbo dokter – Volvo S60

Volvo

Een monteur belt met de Turbo’s Hoet helpdesk omdat hij een Volvo S60 in reparatie heeft waarvan de turbo rammelt. Het geluid is te horen bij accelereren tussen de twee- en de drieduizend toeren. Daarna verdwijnt het geluid weer.

Patiënt:  Volvo S60 2.0T
Klacht: Rammelend geluid in de turbo

Diagnose

Er wordt direct gedacht aan de waste-gate klep. Bij veel benzinemotoren met een turbo gaat de waste-gate kapot door de hoge temperaturen. De waste-gate komt dan los te liggen en veroorzaakt een rammelend geluid. Dit komt vaker voor. Maar… zo snel was deze storing niet opgelost. De monteur vertelt namelijk dat de waste-gate regeling geen speling vertoont. Toch komt het geluid overduidelijk uit de turbo.

Dit willen ze van de helpdesk zelf onderzoeken in de werkplaats van Turbo’s Hoet. De monteur is het daarmee eens. Als hij de turbo demonteert om op te sturen, merkt hij dat er iets los zit in de turbo. Aha… de oorzaak van het rammelende geluid! Maar wát er precies los zit, dat kan hij niet ontdekken.

Advies

In de werkplaats wordt ontdekt dat het pijpje van de waste-gate in de turbo is losgeraakt. Een typisch gevolg van de constructie van dit type motor. Normaal worden het uitlaathuis en het uitlaatspruitstuk uit één stuk gegoten. In dit geval betreft het echter een spruitstuk waarbij de uitlaatgassen gescheiden blijven, zoals bij een spaghetti-uitlaatsysteem. Het voordeel hiervan is dat de energie optimaal aanwezig blijft in de uitlaatgassen en de turbo optimaal wordt aangedreven. De plek waar het pijpje van de wastegate is losgekomen is een punt waar de binnen- en de buitenmantel met elkaar verbonden zijn. Door trilling kan zo’n pijpje losscheuren. Na montage van de gereviseerde turbo zijn alle problemen verholpen.

De turbo dokter van Turbo’s Hoet helpt dus ook bij complexe problemen en wanneer nodig doet hij dit in zijn eigen ‘praktijk'(werkplaats).

De turbo dokter cases worden aangeboden door Turbo’s Hoet.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?