Tussenbak BMW 530D xDrive van slag

BMW 530D

Auto’s worden steeds gevoeliger. Storingen en problemen hebben steeds vaker een soms onverklaarbare of moeilijk te traceren oorzaak. Zo ook bij de BMW 530D xDrive in dit artikel. Na een lekke band treden er trillingen en vreemde geluiden op in de aandrijflijn.

Gegevens BMW in dit artikel:

Merk: BMW
Model: 530D XDRIVE
Type: 530d xDrive Automaat
Typecode: MW91
Motorcode: N57D30A
Bouwjaar: 2011

Uitgebreide klachtomschrijving

De klachten zijn ontstaan nadat de klant zijn auto naar de werkplaats heeft gebracht om een lekke band te repareren. Bij controle bleek dat de band niet meer gerepareerd kon worden. Er is toen besloten twee nieuwe exemplaren op de vooras van de BMW te monteren. En vanaf dat moment begonnen de problemen.

Als er vanaf 70 kilometer per uur gas wordt gegeven en vermogen wordt gevraagd, begint de auto te trillen en een vreemd geluid te maken. Voor de zekerheid balanceert de monteur opnieuw de wielen. Echter zonder resultaat. Ten einde raad roept hij de hulp in van Automotive Techline.

Controleer wielsnelheden

De helpdesk vermoed dat de trillingen en geluiden het gevolg zijn van verschillende banden-omtrekken. Het advies is om met diagnoseapparatuur de wielsnelheden via de ABS sensoren uit te lezen. Zo is te controleren of er veel snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen aanwezig is.

Indien er geen diagnose-apparatuur aanwezig of beschikbaar is, kun je overwegen aan één kant van de auto de wielen met verschillende bandenomtrek van voor naar achter en vice versa te wisselen. In deze situatie treden er in de tussenbak geen snelheidsverschillen op en zou het geluid weg moeten zijn. Door de bandenspanning van de banden met het meeste profiel tijdelijk te verlagen, kan eveneens gecontroleerd worden of trillingen en geluiden door de rolomtrek veroorzaakt worden.

Let op: Er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat in ASR, ABS en ESP systemen storingen op kunnen treden. Deze systemen kunnen ingrijpen als er verschillende snelheden tussen de linker en rechter wielen gemeten worden.

Bandenomtrek

De monteur in dit artikel koos ervoor om de wielen van een kant van de auto het voor- en achterwiel met elkaar om te wisselen. Tijdens de proefrit bleken zowel de resonantie als het geluid verdwenen te zijn. De wielen werden weer terug gewisseld en op de achteras werden nieuwe banden met gelijke omtrek als op de vooras gemonteerd. Hiermee was het probleem opgelost.

Uit dit verhaal blijkt dat verschillen tussen de bandenomtrekken op de voor- en achteras tot frictie en daaruit voortkomende resonantie en trilling in de tussenbak tussen de voorwielen en achterwielen kunnen leiden. Om deze problemen te voorkomen, is het advies om bij permanent vierwielaangedreven auto’s altijd te zorgen dat de bandomtrek op de vooras en achteras gelijk is.

portiervergrendeling

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?