Veiligheid op kampioensniveau: Brembo Xtra-remschijven

Brembo introduceert een nieuw assortiment remschijven: Xtra. Kenmerken: geperforeerde remschijven met een speciale boortechniek, exclusieve UV-coating en uiteraard remprestaties van absoluut topniveau.

Met de nieuwe Xtra-remschijven biedt Brembo de monteur een nieuwe reeks remschijven die er op eerste gezicht niet alleen fantastisch uitzien, maar ook superieure remprestaties leveren, onder meer dankzij een zeer hoge frictiecoĆ«fficiĆ«nt. Geperforeerde remschijven hebben een sportief uiterlijk. Bremboā€™s Xtra-remschijven doen er een nog schepje bovenop met een speciale anti-corrosieve UV-coating die een fraaie en unieke look oplevert. Het metaaleffect zorgt ervoor dat de remschijven er tijdens de gehele levensduur glanzend en schoon uitzien. Dit fraaie uiterlijk schept uiteraard verwachtingen.

Boringspatroon

Brembo heeft bij de ontwikkeling van de Xtra-remschijven veel aandacht besteed aan veiligheid en zware eisen gesteld aan weerstand en levensduur. Het resultaat is een geperforeerde remschijf met een specifiek boringspatroon dat per afzonderlijke schijf afwijkt wat betreft het aantal boringen en de vorm, afmetingen en positionering hiervan. Boringen van geperforeerde remschijven dienen een belangrijk doel: betere grip van schijf en remblok en daarmee een snellere en doeltreffendere reactie van het remsysteem. Dankzij een hogere wrijvingscoƫfficient zorgt het geboorde oppervlak al in de allereerste remfase voor een beter rendement, zoals uit de onderstaande grafieken blijkt.

Remvertraging van 50 -> 0 km/u

Remvertraging van 100 -> 50 km/u

Warmteafvoer en reiniging

Als je geperforeerde remschijven metĀ standaard gladde remschijven vergelijkt, vallen een aantal zaken op. Geperforeerde remschijven zijn speciaal ontwikkeld om een hogere warmteafvoer te garanderen in vergelijk tot standaardĀ gladde remschijven. Uit tests blijkt dat de aanwezigheid van boringen in een schijfoppervlak gunstiger is voor de warmteafvoer (grotere afvoercapaciteit) dan remschijven zonder boringen. De perforaties in de remschijf laten meer lucht circuleren, wat het vermogen bevordert om de warmte van de schijf en het blok af te voeren. Hiermee worden de prestaties van het hele remsysteem sterk verbetert.

Verder ā€˜schurenā€™ boringen van de Xtra-remschijven gevaarlijke afzetmaterialen weg van het oppervlak van het remblok. Dit voorkomt de afzetting van slijtageafval van de remschijf op het frictiemateriaal van het remblok. Het pluspunt van boringen bij nat weer zijn voor iedereen helder: anders dan bij standaard gladde schijven wordt het dunne laagje water dat zich op het remoppervlak vormt veel beter afgevoerd. Maar ook bij hoge temperaturen leveren boringen een belangrijk voordeel op. Bij hoge temperaturen kunnen tijdens de remvertraging gassen uit het remvoeringsmateriaal vrijkomen en ā€˜fadingā€™ veroorzaken. Dit heeft een vermindering van de wrijving tussen remblok en remschijf tot gevolg. Via de boringen worden deze gassen snel afgevoerd, wat zorgt voor een optimaal remcomfort.

Werking bij hoge temperaturen

Weerstand tegen scheuren

Brembo test al zijn remschijftypen uitvoerig. Niet alleen op testinstallaties, maar ook gewoon op de weg. Voordat een remschijf daadwerkelijk in productie wordt genomen, is het schijftype in kwestie zeer intensief onderworpen aan de meest uiteenlopende stresstests. Niet alleen op het gebied van remprestaties, maar vooral ook op mechanische resistentie onder zeer extreme omstandigheden. Het doel is om scheurtjes in de schijf te voorkomen, omdat dit de levensduur van een schijf in belangrijke mate verkort.