Door de vinger op de zere plek te leggen, komt de oorzaak boven water

Raildrukregelaar

Audi A4 2.0 diesel 2009

Een Audi A4 diesel uit 2009 loopt onregelmatig. De monteur die hierover belt, heeft de auto al uitgelezen en de foutcodes 5175 en P106500 vastgesteld. De eerste wijst op een storing in de brandstofdrukregeling, de tweede op een te lage brandstofdruk voor de injectoraansturing. De monteur overweegt nu de raildrukregelaar te vervangen, maar omdat die samen met de rail een geheel vormt, loopt dit aardig in de papieren voor de klant. Daarom zou hij de raildrukregelaar graag eerst willen testen. Maar kan dit?

Omstandigheden simuleren

De helpdeskmedewerker herkent de klacht als een vaker voorkomende storing en vraagt hoe hoog de gemeten brandstofdruk is. Deze blijkt flink te schommelen, van 120 tot 500 bar, terwijl deze onder normale omstandigheden ‘strak 280 bar’ zou moeten opleveren. De raildrukregelaar testen is geen optie, maar de monteur kan wel stap voor stap op zoek naar de oorzaak van de wisselende brandstofdruk, door omstandigheden te simuleren en zo oorzaken uit te sluiten. Immers, het probleem kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door een haperende opvoerdruk vanuit de tank, of door verstopping ergens in het systeem.

Stekkers losnemen

De brandstofinspuiting op de Audi heeft twee brandstofdrukregelaars, een op de hogedrukpomp en een op de rail, allebei met een stekker. De monteur krijgt het advies deze stekkers om de beurt los te nemen en te kijken wat er gebeurt. In beide gevallen gaat de motor iets regelmatiger lopen.

Verstopt zeefje?

Hierop krijgt de monteur het advies om de drukregelaar op de hogedrukpomp los te nemen. Het zou kunnen dat het zeefje verstopt is door opgehoopt vuil of metaalslijpsel. Het laatste zou op een defect in de pomp kunnen duiden. Het zeefje is echter schoon, waarop de helpdeskmedewerker de monteur een tip aan de hand doet: verwijder de middelste O-ring uit de drukregelaar op de hogedrukpomp en plaats de regelaar weer terug. Door het wegnemen van deze afsluiting zou de pomp maximale opbrengst moeten gaan leveren. Dit blijkt inderdaad het geval.

Gouden tip

Omdat deze tests geen vreemde dingen laten zien, vermoedt de helpdeskmedewerker een storing die wel zich vaker voordoet bij dit type brandstofsysteem. Als de drukregelaar op de rail defect is, kan deze gaan lekken naar de retourleiding. De monteur krijgt daarom het advies met zijn hand te voelen aan de rubber retourleiding van de rail. Bij een draaiende motor zou je dan een constante stroom moeten voelen. In dit geval neemt de monteur echter een sterk pulserend stoten waar, wat duidelijk wijst op een lek. Het blijkt de gouden tip: de hogedrukregelaar op de rail blijkt de boosdoener en de monteur gaat deze samen met de rail vervangen.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?