Winter funest voor remhydrauliek

hoofdremcilinder Hitec

Het hydraulische gedeelte van het remsysteem heeft vooral tijdens winterse omstandigheden flink te kampen met de elementen. Vocht, vuil, zand en zout doen het systeem geen goed. Het is dus zaak om het remsysteem tijdens en na de winterperiode extra goed te inspecteren. Remdelen leverancier Hitec neemt een aantal veelvoorkomende problemen onder de loep. In dit artikel hebben zij enkele werkplaatstips voor je op een rijtje gezet.

Hoofdremcilinder

Een defecte hoofdremcilinder wordt meestal veroorzaakt door het niet tijdig vervangen van de remvloeistof. Remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus water op. Dit gebeurt onder andere via:

  • De afdichtrubbers van de remcilinders
  • Het remvloeistofreservoir (waar waterdamp bijkomt bij een laag vloeistofpeil)
  • Door de wanden van de remslangen (die bij veroudering poreus worden)

De vervuilde remvloeistof kan de cups in de hoofdremcilinder aantasten. Hierdoor blijven er resten in de cilinder achter die de werking beïnvloeden. De levensduur van de hoofdremcilinder wordt zo flink verkort.

Montage van remblokken

Een andere belangrijke reden die de levensduur van de hoofdremcilinder verkort, is het foutief vervangen van de remblokken. Bij het vervangen van de remblokken moeten de zuigers van de remtangen teruggeduwd worden in de remtang, In het geval van een geïntegreerde handrem moeten de zuigers door middel van speciaal gereedschap teruggedraaid worden. Bij onjuist terugduwen/-draaien van de zuigers in de remtang kan de druk in het remsysteem in hele korte tijd erg hoog worden. Zo hoog dat de cups in de hoofdremcilinder met zoveel kracht en snelheid teruggeduwd worden dat er beschadiging van de rubbers ontstaat. Een ander aandachtspunt bij de vervanging van remblokken die direct invloed heeft op de kwaliteit van de remvloeistof, is beschadiging van de stofhoezen van de remtang. Deze kunnen beschadigd raken door bijvoorbeeld een schroevendraaier of bandenlichter. Waardoor de vervuiling via de hoezen in de cilinder kan komen en daarmee de remvloeistof kan vervuilen.

Ontluchten

Na het vervangen van de hoofdremcilinder en het ontluchten van het remsysteem kan het systeem nog steeds ‘sponzig’ aanvoelen. Dit kan veroorzaakt zijn door schuine plaatsing van de hoofdremcilinder door de fabrikant. Door de schuine plaatsing van deze cilinder, dient deze vóór montage al gevuld te worden. Vervolgens moet de piston op en neer bewogen worden, totdat uit alle leidingaansluitingen vloeistof komt. Pas hierna kan de cilinder gemonteerd worden en ontlucht worden met een drukketel.

Absorberende vloeistof

Roestvorming is meestal de oorzaak van een lekkende of vastzittende wielremcilinder. Deze roest ontstaat veelal van binnenuit als gevolg van remvloeistof die niet tijdig wordt vervangen. Zoals hierboven al beschreven is, neemt de remvloeistof water op. Dit opgenomen water stimuleert roestvorming in de wielremcilinders. Daarnaast kan er door beschadiging van de afdichtrubbers van de wielremcilinder vuil van buitenaf de cilinder binnendringen. De roestdeeltjes en het binnengedrongen vuil verspreiden zich vervolgens via de remvloeistof en komen daarbij ook in de remslangen terecht. Bij een reparatie of vervanging van de remdelen worden de remslangen meestal tijdelijk ‘afgedopt’ om het weglopen van de remvloeistof te voorkomen. Wanneer de remslangen daarna weer gemonteerd zijn, verspreidt de oude remvloeistof zich. Deze komt dan, inclusief water, roestdeeltjes en andere vuildeeltjes, in de nieuwe wielremcilinders terecht.

Een ander veelvoorkomend probleem dat funest is voor een wielremcilinder is het te strak aandraaien van de remleiding c.q. ontluchtingsnippel bij een gietijzeren wielremcilinder. Wanneer er een te grote kracht wordt uitgeoefend op de aansluitingen is de kans reëel dat deze afbreken.

Verdeler

Remkrachtverdelers kunnen opgesplitst worden in twee uitvoeringen, te weten:

  • Last afhankelijk
  • Niet last afhankelijk

De belangrijkste taak van een remkrachtverdeler is om de remkracht van de achterwielen zo optimaal mogelijk onder verschillende omstandigheden te benutten, zonder dat daarbij de wielen blokkeren door te hoge drukken.

In het kort

We zetten de tips nog even overzichtelijk op een rijtje:

  • Vervang de remvloeistof op tijd om aantasting van de cups in de hoofdremcilinder te voorkomen. Hiermee voorkom je ook roestvorming in de wielremcilinder.
  • De vervangingsinterval is afhankelijk van de door de autofabrikant voorgeschreven remvloeistof (bijvoorbeeld DOT 3 / 4 / 4+ of 5.1).
  • Let er bij vervanging van de remblokken op dat de zuigers deskundig, zonder een te snelle drukverhoging, in de remtang teruggeduwd worden.
  • Let op de hoek waaronder de hoofdremcilinder gemonteerd is. Vul deze indien nodig al voor montage met remvloeistof.
  • Bij vervanging van één defecte wielremcilinder is het raadzaam om de andere zijde gelijktijdig preventief te vervangen. Daarnaast is het raadzaam om ook nieuwe remslangen te monteren. Remslangen hebben een levensduur van vijf jaar of 50.000 km.
  • Draai de remleiding c.q. ontluchtingsnippel van een gietijzeren wielremcilinder niet te strak aan om afbreken van de aansluitingen te voorkomen.

De hydraulische remdelen van Hitec bestel je hier, of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?