Zonder één en twee is het lastig schakelen

Versnellingsbak

Een monteur belt de Automotive Techline over een Renault Mégane uit 2003 waarvan de schakelpook bij gas geven steeds uit de eerste en tweede versnelling schiet. Het eerste waar je dan aan denkt, is een kapotte motor- of versnellingsbaksteun. Dat vermoedde deze monteur ook, maar er blijkt toch iets anders aan de hand te zijn met deze auto.

Renault Mégane 1.6 benzine 2003

Gescheurd rubber

‘Ha’, dacht de monteur, toen hij de Mégane op de brug had staan. Hij had direct gezien dat het rubber van de middelste motorsteun was gescheurd. ‘Daar zul je de oorzaak hebben.’ Hij vervangt de motorsteun en probeert de versnellingsbak opnieuw met draaiende motor. Helaas, zodra hij gas geeft, schiet de pook meteen weer uit zijn versnelling. Vanuit zijn één schiet de pook naar de monteur toe, vanuit zijn tweede versnelling van hem af. Dit gebeurt met zo’n kracht, dat hij de pook niet met de hand kan tegenhouden. In de andere versnellingen doet dit schakelprobleem zich niet voor.

Koppeling op, voet op de rem

Voordat de monteur er nog meer tijd en moeite insteekt, overlegt hij eerst maar eens met de helpdesk. Hij vreest dat het probleem in de bak zelf zit en vraagt hoe hij dit het best kan checken. De helpdeskmedewerker adviseert de auto op de brug te zetten met de eerste of tweede versnelling ingeschakeld om vervolgens de koppeling te laten opkomen, met de voet op de rem. Samen met een collega moet hij dan kijken wat er gebeurt: kantelt de motor en zo niet, beweegt het schakelmechaniek op de versnellingsbak dan wel?

Geen beweging

De monteur volgt het advies op, maar hij wordt er nog niet veel wijzer van. De pook schiet nog steeds uit zijn één en zijn twee, maar de motor kantelt hierbij niet. Op de vraag van de helpdeskmedewerker of het subframe rond de bak wel goed vast zit, antwoordt hij bevestigend. Hierop krijgt de monteur een andere tip: zet de versnellingsbak in de eerste versnelling en neem vervolgens de schakelkabels los. Check dan opnieuw of het schakelmechaniek op de bak beweegt bij gas geven.

Uit zijn versnelling

Ook nu de versnellingsbak is losgemaakt van zijn bedieningsmechaniek, schiet hij weer uit zijn versnelling. Hierop is maar één conclusie mogelijk: de oorzaak moet in de bak zelf gezocht worden. De monteur weet wat hem te doen staat en zal in overleg met de klant de afweging moeten maken of een ruilbak wellicht een optie is. Gezien de leeftijd van de auto zal een bakrevisie ongetwijfeld te veel in de papieren gaan lopen.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?