“Distributieriem vervangen? Dan ook de waterpomp”

Als je een distributieriem vervangt, vernieuw je dan ook de loop en spanrollen? En de waterpomp? Universeel garagist Örjan Frikkee adviseert zijn klanten om het fabrieksschema aan te houden. Maar als de waterpomp niet vervangen hoeft te worden en de pomp kan nog tienduizend kilometer mee, heeft uitstellen dan zin? Vervangen dus.
profile-tyrecenter-frikkee

Voor het vervangen van een distributieriem heb je meestal speciaalgereedschap nodig, bijvoorbeeld om de spanrol te roteren en op zijn plaats te houden (terwijl je de bouten aandraait) en blokkeergereedschap, zoals een krukasblokkeerpen, een vliegwielvergrendelaar en een nokkenashouder. Örjan Frikkee van Profile Tyrecenter Frikkee heeft voor de meeste gangbare auto’s dit speciaalgereedschap in huis. Frikkee: “Maar we hebben twee bedrijven. In 1994 heb ik in Edam het bedrijf van mijn vader overgenomen en drie jaar geleden ben ik een tweede universeel autobedrijf in Purmerend begonnen. De bedrijven moeten het speciaalgereedschap wel eens van elkaar lenen, want we hebben niet alles dubbel. In uitzonderlijke gevallen lenen we speciaalgereedschap van mijn grossier.” Voor de montage-informatie doet Frikkee een beroep op AutoTools via mijngrossier.nl.

Volg altijd het fabrieksschema

Örjan Frikkee, die zijn voornaam dankt aan de Zweedse Olympische schaatser Örjan Sandler (concurrent van Ard en Keessie), adviseert zijn klanten om altijd het fabrieksschema te volgen. Frikkee: “Wij vertellen klanten welke kosten er aan komen, zoals banden, remschijven en het vervangen van de distributieriem. Dat inzicht in de te verwachte onderhouds- en reparatiekosten voorkomt verrassingen. Ik geef de klanten altijd het advies de vervanging van de riem niet uit te stellen. Veel mensen weten dat de schade heel groot kan zijn als de distributieriem breekt.” De vervangingsinterval van een distributieriem ligt meestal tussen de 60.000 en 120.000 kilometer. Rijden klanten weinig kilometers, dan geldt een vervangingstermijn van vijf of zes jaar. Tussentijds schrijven sommige autofabrikanten periodieke controles voor, waarbij met een momentsleutel gecontroleerd moet worden of de spanrol inderdaad met 25 Nm vastzit.

Stel de waterpomp niet uit

Afhankelijk van de fabriekspecificatie vervangt Frikkee behalve de distributieriem ook de waterpomp. Op mijngrossier.nl staat of dat nodig is. Als de autofabrikant de gezamenlijke vervanging niet voorschrijft, scheelt dat de klant enerzijds onderdelen, arbeidsloon en koelvloeistof. Maar aan de andere kant is het asje van de oude waterpomp na honderdduizend kilometers al wat versleten en na de montage van een nieuwe distributieriem (en hulponderdelen) komen de lagers en afdichtingen onder een grotere hoekspanning te staan. Wat is verstandig? Frikkee: “Vaak is slijtage en vervuiling van de waterpomp pas goed zichtbaar bij demontage. Misschien kan de waterpomp nog tienduizend kilometer mee, maar heeft het uitstellen zin als je korte tijd later alsnog de waterpomp moet vervangen? Bij auto’s van de VAG-groep vervang ik meestal ook de waterpomp, net als bij Opel, die de waterpomp als distributieriemspanner gebruikt. En als ik de waterpomp vervang, dan ververs ik ook gelijk de koelvloeistof.”

distributieriem-vervangen

Gaan kettingen een motorleven mee?

De TFSI/FSI-motoren van de VAG-groep, de THP-motoren van PSA/BMW en de Nissan CR-motoren gebruiken distributiekettingen. Frikkee: “Het vervangen van een distributieriem is regulier onderhoud, maar het vervangen van een ketting is feitelijk een revisie. Kettingen horen een motorleven lang mee te gaan, maar de praktijk is anders. Sommige kettingen rekken op; de timing klopt dan niet meer, de motor gaat slecht lopen, de positiesensoren slaan alarm en de controlelampjes op het dashboard gaan aan.” Maar de ketting kondigt z’n eigen einde meestal niet aan. Frikkee vindt het vervangen van de distributieketting een arbeidsintensieve, serieuze reparatie. Frikkee: “Een gebroken riem of ketting geeft veel ellende met kleppen die de zuigers raken, vooral bij dieselmotoren. Veel mensen laten momenteel hun motor toch repareren, want voor het geld dat zo’n reparatie kost, koop je meestal ook geen andere auto.”

Let op de loop- en spanrollen

Sommige auto’s zijn gevoelig voor distributieproblemen. Bij de 1.9 TDI-motoren van de VAG-groep kan de omlooprol van de distributieriem afbreken door het blokkeren van het lager. Frikkee: “En bij andere auto’s kunnen distributieproblemen ontstaan door de waterpomp, krukaspoelie of looprollen, afhankelijk of die in het trekkende of losse deel van de riem zitten. Het is daarom belangrijk om altijd de loop- en spanrollen te vervangen.” Let bij montage van de spanrol wel op of deze opgerold moet worden of dat er een ringetje achter hoort te zitten. Als dat vergeten wordt, kan de spanrol te dicht tegen de behuizing aanlopen of scheef komen te staan met onjuiste belasting en overmatige slijtage als gevolg. Frikkee adviseert om ook de krukaspoelie te controleren. Sommige krukaspoelies hebben slechts een  interdunne rubbercoating (of zelfs dat niet eens), terwijl andere poelies juist van meerdere lagen gevulcaniseerd rubber voorzien zijn. Indien nodig vervangt Frikkee de krukaspoelie; het is nauwelijks extra werk. Mijngrossier.nl levert voor diverse auto’s complete distributiekits met alle benodigde onderdelen, zoals loop- en spanrollen, waterpomp, oliekeerringen, splitpennen en moeren, veren, kniegewrichtjes, rekbouten en ringetjes. Örjan Frikkee, die al mijngrossier.nl lid is vanaf het eerste uur tien jaar geleden, doet graag een beroep op de complete sets. “Je hebt dan alles in één keer in huis en grijpt nooit mis.”

Distributiekits van Nipparts

Naast distributie-onderdelen van onder andere SKF, Gates en Quinton Hazell levert mijngrossier.nl sinds kort ook complete distributieset, inclusief waterpomp van Nippart. Nipparts is totaalleverancier voor het Aziatische wagenpark van o.a. fiters, remdelen, aandrijfriemen en stuurdelen van OE-kwaliteit. Goed nieuws dus dat mijngrossier.nl nu ook samengestelde kits van Nipparts levert met alle noodzakelijke onderdelen. Geen monteur grijpt meer mis. De kits zijn samengesteld uit kwaliteitsdelen van vooraanstaande Aziatische OE leveranciers, die leveren aan autofabrikanten zoals Nissan, Toyota, Daihatsu, Subaru en Mazda. Lees meer over Nipparts distributiekits met waterpomp.