Is P2563 écht de oorzaak?

Foto’s zeggen meer dan woorden. In navolging op de Turbo Dokter cases van Turbo’s Hoet zijn er daarom ook reportages gemaakt. Deze reportage gaat over een actuator die volgens foutcode P2563 niet goed functioneert.

Actuator

De actuator bedient de drukregeling van de turbo, zodat die altijd op het gewenste toerental draait en dus de gewenste inlaatdruk genereert. Nooit te weinig en nooit teveel. Bij deze turbo lijkt het erop dat de actuator niet goed functioneert. Althans… dat geeft foutcode P2563 (signaal positiesensor incorrect) aan. Wat er precies aan de hand is, dat vertelt de turbo ons zelf. Kijkt u maar mee met de foto’s.

De nozzle is vervuild met roet. Daardoor draait hij zwaar.

Lagerhuis

Kijken we naar het lagerhuis, dan zien we ook hier roetvorming. U kunt zich voorstellen dat de nozzle hierdoor ook versneld slijt.

Op deze foto ziet u roet en verkoolde olie op het lagerhuis.

turbine-as

Door de hoge thermische belasting is het niet vreemd dat op de turbine-as olie verkoolt. U ziet wat hiervan de uitwerking is op de afdichtingen: ze zijn versleten.

turbine-as verkleuring

Nog een blik op de turbine-as: de verkleuring duidt op teveel hitte.

Compressorwiel

Op het compressorwiel zien we aanslag door vuil uit de carterontluchting.

Conclusie

De beelden laten duidelijk zien dat het smeringssysteem intussen sterk is vervuild. De afvoer van uitlaatgassen en dus ook van roetdelen is bij dit voertuig niet optimaal geweest. Omdat de oliesmering ook een koelende werking heeft, is oververhitting een logisch gevolg. En dat is bij deze turbo ook zeker het geval geweest, zoals de verkleuring van de turbine-as bevestigt. De grote mate van vervuiling en slijtage op de nozzle zorgt ervoor dat deze te stroef draait. Dit is naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak voor de afwijking in de drukregeling, waardoor de actuator positiesensor een foutieve waarde naar de ECU stuurt en een foutcode genereert. Daarnaast is de inlaat vervuild. Dat duidt op een te hoge carterdruk, waardoor er overmatige carterdamp op het compressorwiel slaat. We adviseren de monteur om de carterzeef, de olieleidingen en filters te vernieuwen en de motor te flushen om er zeker van te zijn dat alle vervuiling is verwijderd.

Turbo's Hoet turbo geluid

Over Turbo’s Hoet

Turbo’s Hoet is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe én gereviseerde turbo’s en is officieel distributeur van de wereldwijd bekende turbofabrikanten BorgWarner, Holset, Mitsubishi en IHI. Met een voorraad van ruim 24.000 turbo’s en meer dan een miljoen verkochte turbo’s is Turbo’s Hoet een van de grootste turbo specialisten in Europa.

Bron: Turbo’s Hoet

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?