Wat is het verschil tussen een vacuüm- en drukgestuurde actuator?

actuator

Een van de eerst gestelde vragen als je belt naar een technische helpdesk met turbodrukproblemen: is de actuator vacuüm- of drukgestuurd? Dan rijst bij jou waarschijnlijk direct de vraag ‘hoe zie ik het verschil?’. Tijd om dit verschil eens uit te leggen.

Eerst even wat achtergrondinformatie over de functie van de actuator, het regelen van de turbodruk. We willen dat de turbodruk zo snel mogelijk maximaal is, maar de turbo mag ook weer niet té snel draaien. En dat regelen, dat doet de actuator óf met behulp van vacuüm óf met een drukregelaar.

Compressorhuis of vacuümpomp

Als je met een snelle blik kijkt, zien de vacuüm- en de drukgestuurde actuator er hetzelfde uit. Om het verschil te zien, moet je kijken waarmee de actuator is verbonden. Bij de drukgestuurde gaat er een slangetje naar het compressorhuis. Bij de vacuümgestuurde gaat er een slangetje naar de vacuümpomp.

Is de actuator lek?

Bij de storingsdiagnose is het belangrijk om te weten met welke actuator je te maken hebt. Beide reageren namelijk compleet verschillend op een eventueel lek binnenin de actuator. Om dat te beter te begrijpen, leggen we kort uit wat er gebeurt zodra je de motor start. Een vacuümgestuurde actuator trekt meteen vacuüm en bedient zo normaal gesproken een stangetje dat verbonden is met de wastegate (bij oudere types) of de variabele overdrukregeling (bij nieuwere turbo’s). Bij een vacuümgestuurde actuator valt een lek dus op doordat het stangetje niet beweegt zodra je de motor start. Bij een drukgestuurde actuator komt het stangetje normaal gesproken pas in beweging als de turbo turbodruk opwekt.

Turbodruk te hoog of turbodruk te laag

Een ander verschil zit hem in de foutcodes die het motormanagement aangeeft. Is een drukgestuurde actuator lek, dan geeft het motormanagement aan dat de turbodruk te hoog is. Bij een lek in een vacuümgestuurde actuator is de turbodruk juist te laag.

Je zou denken dat dieselmotoren, vanwege het al aanwezige motorvacuüm, structureel zijn uitgevoerd met een vacuümgestuurde actuator. Maar dat is niet altijd het geval, het advies is dan ook om dit eerst even na te gaan.

Over Turbo’s Hoet

Turbo’s Hoet is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe én gereviseerde turbo’s en is officieel distributeur van de wereldwijd bekende turbofabrikanten BorgWarner, Holset, Mitsubishi en IHI. Met een voorraad van ruim 24.000 turbo’s en meer dan een miljoen verkochte turbo’s is Turbo’s Hoet een van de grootste turbo specialisten in Europa.

Bron: Turbo’s Hoet

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?