Monroe OESpectrum overtreffende trap in schokdempertechniek

De Monroe OESpectrum is het nieuwe paradepaardje van Monroe voor de vervangingsmarkt. De opvolger van de Monroe Reflex bewijst dat een dynamisch rijgedrag uitstekend samengaat met behoud van rijcomfort. Monroe past de nieuwste innovaties toe om de dempingstechniek naar een hoger niveau te tillen. En zo tegelijkertijd de levensduur van de schokdemper te verlengen.

OESpectrum header

Een standaard schokdemper is een compromis. Kort gezegd zorgt een relatief geringe dempingskracht voor een matige wegligging en een minder direct stuurgedrag. Een stevigere demping kan dat probleem oplossen. Een nadeel daarvan is dat het comfort van de inzittenden terugloopt.

Van Reflex naar OESpectrum

De Reflex maakte een einde aan dit compromis. Twee schotelveersets in de schokdemper beïnvloeden de oliestroom en daarmee de demping. Het grootste voordeel van deze ‘Twin Disc’ techniek is een sterk verbeterd voertuiggedrag in bochten en bij uitwijkmanoeuvres. De OESpectrum gaat nog twee stappen verder. Dit dankzij de nieuwe, gepatenteerde R-TECH2 rebound klep in de schokdemperzuiger. Deze bestaat uit twee sets gekalibreerde schijven met daar tussenin een excentrische, spiraalvormige schijf. Deze techniek zorgt ervoor dat de dempingskracht van de OESpectrum bij maar liefst vier verschillende zuigersnelheden wordt geoptimaliseerd. De rebound veer is in een groot deel van de OESpectrum schokdempers toegepast. Dit draagt bij aan een krachtigere en meer gelijkmatige respons bij de uitgaande slag. Traditioneel wordt een rebound stop toegepast in de vorm van een massieve ring van rubber of kunststof, nagenoeg zonder verende eigenschappen.

Grote stap vooruit

Autoliefhebbers merken meteen dat het stuurgedrag. De stabiliteit en de wegligging van hun auto is aanmerkelijk verbeterd. Bovendien verloopt de overgang tussen de verschillende dempingsfasen zeer geleidelijk en comfortabel. Dit is te danken aan de tussenkomst van de excentrische schijf. Abrupte, ongewenste veranderingen in de dempingskracht behoren tot het verleden.

Nieuwe bodemklep

Monroe ontwikkelde ook een nieuwe bodemklep voor de OESpectrum. De bewegende onderdelen van de klep hebben een afslankkuur ondergaan. Hierdoor reageren ze sneller. Vergelijk het met een lichte auto. Die accelereert sneller dan een zwaardere auto met dezelfde motor. De klep is tegelijkertijd beter bestand tegen abrupte, zware impacts.

Optimale demping bij elke temperatuur

De Monroe OESpectrum is voorzien van een nieuw ontwikkelde kwaliteit halfsynthetische olie. De eigenschappen van de olie, zoals de viscositeit, leveren een belangrijke bijdrage. En wel aan de snelle respons van de schokdemper en de verbeterde rijdynamiek. De eigenschappen van de olie zijn bovendien nagenoeg constant tussen – 40 ⁰C en 120 ⁰C. Het resultaat hiervan is een gelijkmatig dempingsgedrag gedurende het hele jaar.

Minder wrijving, minder slijtage

De verbeterde chroomlaag op de zuigerstang zorgt in combinatie met nieuwe oliekeerringen voor een langere levensduur. En een laag en constant wrijvingsniveau. De teflon ring tussen de R-TECH2 klep en de schokdemperbuis heeft dezelfde voordelen. Een geringe wrijving draagt ertoe bij dat de schokdemper over zijn hele werkbereik snel reageert. Zowel bij de in- als de uitgaande slag.

Conclusie: de Monroe OESpectrum zit boordevol nieuwe technische ontwikkelingen. Deze zorgen er samen voor dat de nieuwe schokdemper zich onderscheidt. Zowel op het gebied van dempingskarakteristiek als op reactiesnelheid, comfort en levensduur.

Weet jij alles over schokdempers? Doe de Monroe schokdemper kennistest en win mooie Monroe prijzen, waaronder een schokdemper testweek t.w.v. € 500,-!

Monroe schokdemper test

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?