Zo voorkom je dat een nieuwe turbo na montage opnieuw stuk gaat

turbo leiding ajusa

Als je een turbo vernieuwd, denk je er niet direct aan om de olietoevoerleiding te controleren. Toch zorgt dit relatief goedkope onderdeel er vaak voor dat een nieuwe turbo niet lang na de montage opnieuw kapot gaat. In dit artikel lees je hoe je dit kunt voorkomen.

Dankzij turbo’s kunnen autofabrikanten automotoren kleiner, zuiniger, schoner en tegelijkertijd sterker en soepeler maken. Producenten van turbo olieleidingen verwachten dat de komende jaren 80 procent van alle verbrandingsmotoren een turbo heeft.

De turbo staat continu bloot aan extreme omstandigheden zoals zeer hoge temperaturen tot wel 1.000 graden Celsius en draait soms wel meer dan 200 duizend toeren per minuut. Het mag duidelijk zijn dat alles wat ook maar enigszins met de turbo te maken, heeft in topconditie moet zijn.

Turbo vervangen kostbare klus

Het vernieuwen van een turbo is een kostbare klus. Bovendien wil je niet dat de klant binnen de kortste keren weer met hetzelfde probleem bij je op de stoep staat. Om te voorkomen dat een nieuwe turbo vlak na de montage opnieuw stuk gaat, en om te zorgen dat een turbo zo lang mogelijk meegaat, vind je hieronder een aantal tips.

De olietoevoerleiding is er verantwoordelijk voor dat olie bij de turbine-as terecht komt om deze te smeren. Door de loodzware omstandigheden en materiaal-stress waar de turbo mee te maken krijgt, is het essentieel dat deze continu voldoende olie krijgt. De belangrijkste oorzaak van een defecte turbo is namelijk onvoldoende smering.

olietoevoerleiding

Om te voorkomen dat een nieuwe turbo na montage (opnieuw) stuk gaat, adviseren het volgende. Vervang in ieder geval de olietoevoerleiding van de turbo. Door oude, verkeerde, vuile en verkoolde olie en oliedeeltjes is afzetting ontstaan die de oliestroom blokkeert. Een andere belangrijke reden om de toevoerleiding te vernieuwen is dat de aansluitingen tijdens demontage van de turbo vervormd zijn en gaan lekken.

Mogelijke oorzaken turboproblemen

Er zijn een aantal redenen waarom een turbo niet lang na montage opnieuw stuk kan gaan.

  • De olietoevoerleiding is slecht of lekt bij de aansluitingen
  • Door hoge temperaturen verkoolde olie vernauwd de toevoerleiding
  • Afzetting aan de binnenzijde van de leiding blokkeert de olietoevoer
  • Aansluiting hergebruikte leiding kan vervormen en gaan lekken

Controleer goed of de nieuwe toevoerleiding de juiste is. Haal de leiding pas uit zijn verpakking op het moment dat je deze gaat monteren. Gebruik altijd nieuwe afdichtingsringen, bouten en moeren. Buig de leiding tijdens montage niet, dit kan de olietoevoer blokkeren. Volg voor de montage de gespecificeerde aanhaalmomenten van de leverancier.

Het gebruik van de juiste olie en op tijd olie verversen is cruciaal voor een goede smering en een lange levensduur van de turbo. Volg altijd de voorgeschreven richtlijnen met betrekking tot de onderhoudsintervallen, het vervangen van het oliefilter en de olie-specificaties van de autofabrikant.

Controles bij montage nieuwe turbo

  • Controleer of je de goede olietoevoerleiding ontvangen hebt
  • Haal de leiding pas uit de verpakking als je deze gaat monteren
  • Gebruik nieuwe ringen, bouten en moeren
  • Buig of forceer de nieuwe toevoerleiding tijdens montage niet
  • Respecteer de aanhaalmomenten van de autofabrikant

Zorg tenslotte dat het olieniveau altijd op peil is. Zowel een te laag als een te hoog oliepeil kan ervoor zorgen dat de turbo niet goed gesmeerd wordt en stuk gaat. Controleer het oliepeil dus regelmatig.

De juiste turbo en turbo onderdelen bestel je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?