Roetfilters: hoe zit het ook alweer?

Dit jaar wordt de aanwezigheid van een werkend roetfilter een APK-eis. Er heerst echter nog veel onwetendheid over roetfilters. Niet alleen over de keuze van een silicium of een cordieriet roetfilter. Storingsoorzaken en foutcodes die kunnen voorkomen roepen eveneens vraagtekens op. Kortom: hoe zit het ook alweer?

Steeds vaker zien we auto’s op de brug met een probleem in het uitlaatsysteem. Een verstopt roetfilter kan dan de oorzaak zijn. Het ligt echter zelden aan het roetfilter zelf wanneer deze verstopt raakt vóór de vervangingstermijn. Vaak ligt de oorzaak dan bij een van deze onderdelen;

  • het motormanagement
  • de motor
  • de turbo
  • diverse sensoren van het roetfilter

Foutcodes

Daarnaast zien we regelmatig foutcodes voorbij komen. Er zijn meerdere cases terug te vinden die deze foutcodes behandelen. Bijvoorbeeld bij de Automotive Techline, lees hiervoor ook;

Diagnose stellen

Om de juiste diagnose te stellen heeft Romax een stappenplan opgesteld. Deze vindt je terug op de poster “Roetfilters: hoe zit het ook alweer?” Op deze handige poster komen, naast het stappenplan, de volgende zaken aan bod;

  • voorbeelden van storingsoorzaken
  • voorbeelden van foutcodes
  • een keuzehulp voor premium en standaard roetfilters

De juiste keuze

Is het roetfilter toch aan vervanging toe? Adviseer dan het juiste roetfilter aan je klant. Kijk hiervoor naar het gebruik van de auto. Een auto die veel stops maakt heeft behoefte aan een ander roetfilter dan eentje die veel snelwegkilometers maakt. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen roetfilters met silicium en cordieriet. Op de poster vindt je hiervan een helder overzicht.

Download de poster hieronder hier in PDF. Liever een papieren exemplaar? Vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier!

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?